kalian yg sy hargai

tHe wOrLd aS i sEe iT, mY wOrLd aS i eXprEss iT

Thursday, March 17

itu tandanya sayang

salam alaik, psot kali nie nk ajak semua muhasabah diri seketika,
hari ni tersgt sibuk walaupun hanya ade 3 kelas sahaja,
ummi dah empat kali kol, tp meema ta sempat nk jwb fon,
habis je kls kol 4 tu, sambil riang2 nak balek kolej,
tros kol ummi, lepas berbasa-basi sket,
meema pun tanye lah, 'nape kol byk2 kali mi? ape yg best sgt?'
"mah, ank pacik raidhi meninggal, ummi baru dpt tau tadi,"
hilang teros senyuman aq, kaki un terasa berat je melangkah nk kejar bas,
terus terbayang muka junior aq since skolah rendah smpi skolah menengah, fudhail.
seyum dia, nakal dia, gelak dia, bijak dia,
haish tetibe je rasa sayu, dia sebaya adik meema, pernah jadi kwn sekelas lg,
sekarang tengah tunggu result spm, tibe2 dpt berita dia dah tade,
sgt2 terkejut, kata ummi, arwah jatuh masa mandi sungai,
kepalanya terhantuk, Allah lebih menyayanginya,
walaupun meema kurang rapat dgn dia, tp meema sgt2 mengenali keluarga beliau,
abg dia, kakak2 dia, mak dia, ayah dia, tu yg tiba rasa sedih sgt2,
walau apapun, perjalanan dia sudah berakhir, kata orang, kalau meninggal di usia muda,
itu tandanya Allah sayang kat kita,
Ya Allah, kau ampunkanlah dia dan tempatkanlah dia dalam kalangan hamba-Mu yang beriman, ameen.
al-fatihah untuk arwah

2 comments: