kalian yg sy hargai

tHe wOrLd aS i sEe iT, mY wOrLd aS i eXprEss iT

Monday, October 31

felda mengkuang II

"kisah perjalanan tiga hari dua malam bermengkuang di pahang"

dimana harus aku mulakan?
mungkin tentang adik raudhah yang tidak pernah mengenal siapa bapanya,
atau tentang syafiq yang masih tak betah mengeja namaya sendiri,
atau abg shampoo yg digelar tauke ketum,
atau mungkin shukri yag kejap genggaman tangannya,
atau mungkin adam yg tahu jawapan utk segala soalan yg diberikan?

walauapapun, kampung yang hanya punya 99 buah keluarga itu, punya 1001 cerita,

bila hati kata tidak mahu, tapi takdir kata perlu, maka akal yang harus bijak main peranan.

tiba-tiba aku ketandusan bait-bait kata,
izinkan potret dibawah untuk membantuku,
panggil makcik mak tau, pakcik korang kenalah panggil abah,
mak la, jgn panggil makcik, x manis bila didengar,
mak abah mak abah mak abah mak abah
alah bisa tegal biasa



telur satu sarang dgn gula byk-byk, senang je buat bahulu nie,
nak cuba buat? meh tlg macik masuk kn dlm acuan nye,



anak peneroka kena tahu buat kerja berat,
kalau x, malulah kena gelak, anak 'bandar'?
meh sini, sape nak cuba buat?


dik nak tangkap gambar boleh,
taknak lah kak,
meh la, tangkap gambar dgn abg arip, boleh?
hurmm... boleh lah
sudahnya kau tetap x pandang kamera dik


bukan ta boleh bercakap, cuma kurang ruang sahaja





gelak betul-betul, main betul-betul, makan betul-betul, gaduh betul-betul, 
kalau belajar? 


adik, tolong diri ats batu ni boleh?
akq nk tgk adik ke batu ni lg kuat,
klu adik tlg akq kita nanti akq tangkap gambar adik yer?
kecik-kecik da pandai demand :D




adik tau x, sains tu sebenarnye best tau, best sgt2



erk


penat la kak kaup daun kering tu,
rehat jap bleh?


akak jomlah pergi rumah sy,kat belakang tu je, 
nilah rumah saya, akq nampak kan?
sebab tu saya ta boleh ade kakak atau abg angkat,
nanti kem salam kt abg mamat tau, 
akq btol ke aritu abg mamat menang ragbi, abg juzz yg ckp,
kau kuat dik, aq pun ta sekuat kau,



nanti da sampai upm jgn lupa mak ngn abah tau,

tiga hari rasa macam tiga jam,
macam-macam yg kami x sempat nk buat,
tiga hari rasa macam tiga tahun,
macam-macam yg saya rindukan terutamanya hykers,


5 comments:

  1. wuahhh.
    sangat manis kenangan tu bila ayu baca :)

    pengalaman yang sangat baik, meema.

    ReplyDelete
  2. biskut kilat : hurm, memang sy takkan diuji begitu sbb x ckop kuat
    zakiah : sgt ta best sebab kena berpisah, tataw ble bleh jmpe shuk lg,
    ayu : :D
    epi_ipin : sekuat abg dye, huhu

    ReplyDelete