kalian yg sy hargai

tHe wOrLd aS i sEe iT, mY wOrLd aS i eXprEss iT

Sunday, November 13

baju melayu vs baju kurung

memang ingat mereka nak kupas tentang budaya,
sopan dan manis nya budaya ber'kurung' dan ber'melayu' orang-orang kita (melayu),
konon-konon nak lepas geram sebab ta dpt dtg forum dr feisal dulu-dulu tu,

alih-alih bual bicara lebih berkisar kepada perhubungan antara lelaki dan perempuan,
ikhtilat kalau dalam istilah dr cinta,
hantam sajalah, boleh jadi peringatan (tazkirah) bukan?
banyak pengisian yang diberi oleh ketiga-tiga ahli panel,
antara yang saya tertarik untuk diulang ialah,
mukadimah zina, ah, kasar bunyi nya,
yang pertama pandangan dan yang kedua menutup aurat,
terus menyatakan keduanya serentak kerana menurut ustazah itu,
keduanya saling berkait, betul sangat, aku angguk laju-laju *dalam hati la,

"kalau yang lelaki menjaga pandangan, tetapi yang wanita tidak menutup aurat,
lama-kelamaan yang lelaki akan gagal dalam menjaga pandangan" kata ustazah suriani

 perempuan ni memang fitnah yang paling besar, kan?

"dan kalau wanita bersusah payah menjaga aurat tetapi yang lelaki tidak menjaga pandangan, 
lama-kelamaan yang wanita akan lelah untuk menutup aurat" kata aku didalam hati.

dan beliau menambah lagi,
"jangan melunakkan suara dan mengindahkan bahasa,
jangan buat, itu suara dan bahasa syaitan,"

erk, melunakkan suara memang aku selalu dengar,
dan selalu jugalah aku 'ter'lupa,
tapi bahagian mengindahkan bahasa tu memang baru sangat di telinga aku,
bila difikir-fikirkan balik, ada betulnya,
ramai je yang jatuh hati dek kerana bahasa dan tulisan seseorang,
banyak melibatkan novelis la, yang pembaca tertarik dengan apa yang dibaca,
lansung jatuh cinta pada penulisnya,
jangan salahkan penulis yang berbunga-bunga bahasanya,
salahkan pembaca yang salah niat ketika mula membaca,
haih, macam cakap depan cermin.

berdesing-desing telinga menadah bait-bait kalimah dari ahli-ahli panel.
rasa macam ditampar-tampar, kata teman dikiri saya,
walhal tadelah 'kuat' sangat suara mereka,
betullah cakap orang siapa makan cili, dia yang terasa pedasnya,
banyak lagi kot kalau nak dikongsi,
tapi maaf, saya bukan penulis hebat tambahan idea pun tersekat-sekat,
sampai disini mungkin?

kata seorang teman,
yang pedas tu sedap,
yang pahit itu ubat,
kalau yang manis?
____________________
sejak akhir-akhir ini, saya selalu teringatkan kamu,
oh, mungkin kau sudah tidak memerlukan aku seperti suatu masa dulu,
bila akal selalu menerawang, cakap pun sorang-sorang,
jalan terhuyung-hayang, sampai terjatuh longkang,
berdarah sedikit ibu jari kaki saya,
untunglah darah di kaki, kalau di hati?

2 comments:

  1. same! mula2 ingatkan pertandingan fashion -.- tapi nasib baik ada org post kat fb..bgtaw ni pasal cinta,

    ReplyDelete