kalian yg sy hargai

tHe wOrLd aS i sEe iT, mY wOrLd aS i eXprEss iT

Sunday, April 29

baiti jannati


i.
ini bukan tipikal post dari org yang ingin mengkhabarkan kepulangannya ke rumah.
sekali-sekala allah uji kami, nak buktikan yang Dia masih sayang kami,
cerita abang boleh tolak tepi,
nak kongsi kisah ummi yang tiba-tiba tak larat nak bangun dari pembaringan,
ummi saya yang selalu sambut kami di muka pintu sekarang sekadar diam di kamar beradu,
bila ditanya mengapa sampai begitu lemahnya, "penat sikit," balas ummi dalam mengah menarik nafas.
mata dia yang paling bersinar antara kami semua, sudah sedikit redup menahan sakit.
dalam lelah menarik nafas, dia mengira-ngira kami disekitarnya.
anak ummi cukup minggu ni, dari azwar, humairah sampai lah baby ilah, baby irah. semua ada.
ada jugak hikmah nya ummi xsihat kan bang?
itu ummi saya, yang bijak mencari gembira ditengah-tengah duka.
dan saya cuma punya doa untuk dia, moga allah mempermudah kan segalanya untuk dia,

ii.
am semakin hari semakin dewasa, cuma cara bekerja masih sama,
sangat suka bertangguh kerja dan melengah masa,
aku kan punya kakak sampai tiga, kenapa harus huru-hara? korang ada untuk siapkan semua,
balas dia bila ditempelak abang kerana bertangguh kerja kursus geografi sedari februari,
bila ummibaba bertanya tentang kelas tambahan,
dengan yakin dia membalas,
tayah tusyen lah mi, humairah kan ade. meema pun da nak cuti bulan jun nanti,
sedikit malu bila dia punya yakin begitu, begitu tinggi dia melihat kami-kami ini sebagai pembantu disisi,

iii.
cukup kongsi berita dari syurga dunia saya.
seorang sahabat sampai menarik muka setiap kali dikhabar mahu pulang ke sana,
mah asyik balik rumah, saya cemburu tahu,
dan ini saya bisikkan untuk semua yang selalu merindu syurga dunia mereka,
pahala aku kerna pulang ke rumah selalu, pahala kamu kerna selalu merindu ibu,
allah itu maha adil tahu? 







No comments:

Post a Comment