kalian yg sy hargai

tHe wOrLd aS i sEe iT, mY wOrLd aS i eXprEss iT

Wednesday, August 8

ramadhan 19

i.
beberapa hari yang terkebelakang, tiba-tiba diserang sakit kepala. sakit yang amat. kata abang, mungkin kau kekurangan kafein. dalam prihatin mengambil berat, masih ada unsur sarkastik dalam bicaranya. berbeza dengan ummi yang bertegas mengatakan saya terlebih tidur siang. eh, sememangnya siang hari dalam bulan ramadhan ternyata banyak beza. mungkin kerna tidak perlu berfikir tentang hidangan sarapan dan yang sewaktu dengan nya. sebetulnya, bila sakit kepala menjelma akal pendek mula mencari-cari alasan untuk mengurangkan ibadah.
akhirnya, dalam banyak2 suara yang memberi nasihat mengurangkan sakit itu, ada suara yang prihatin menyebut, kurang sujud barangkali jadinya oksigen tidak sampai ke kepala. itu yang sakit. 
er, maka aku kembali berusaha menggagahkan diri mengejar pahala walau sekali dua aku kecundang juga.


ii.
pada aku, menghargai buku itu adalah bila kita terjumpa dengan sebuah buku yang sudah kusam dan tidak ada muka depan mahupun kulit belakang. tapi mata masih terus membaca dan bila sampai muka yang sudah kusam dan tidak boleh dibaca tulisannya atau sudah robek sebahagiannya, hati jadi tak tentu hala. dan kemudian, masih tega meneruskan bacaan sehingga ke muka yang akhir. dan seusai menyudahkan pembacaan buku yang serupa itu, hati berfikir-fikir, siapa agaknya penulis buku ini.
pergh, osem. lama sudah tidak punya nikmat membaca yang sedemikian rupa.


iii.
ini post merapu. eh, jari rindu untuk menari sebetulnya.

No comments:

Post a Comment