kalian yg sy hargai

tHe wOrLd aS i sEe iT, mY wOrLd aS i eXprEss iT

Friday, October 19

baba. lembar mimpi. hari ini


baba
sudah sejauh ini meninggalkan syurga dunia,
saya mula menyedari bahawa antara yang saya rindui adalah baba saya.
merindui senyum dia saat kelelahan setelah cuba memahami telatah kami anak beranak. merindui lelah dia saat bertungkus-lumus memenuhi segala keperluan. termasuk merindui suaranya yang dikeraskan saat kesabaran sudah mulai tiada dalam menghadapi kami yang bermacam ragam. bila berkata kami yang bermacam ragam, aku memang mengakui ke "aneka ragam" kami. justeru, kalian bisa menemukan amcik yang lebih sepet matanya. abang yang hidung nya menyerupai anak bangla. #er. humairah yang aku sifatkan sebagai anak jawa dan diikuti oleh baby ilah dan irah. kemudian kak yah yang wajahnya paling cerah antara semua, #sayarasa. dan paling penting azwar yang paling manis antara semua, justeru dia yang paling mewarisi wajah ummi. dan yang paling penting, saya anak melayu. 


lembar mimpi
berkisar tentang lembar mimpi saya. saya antara manusia pelik yang lebih senang menulis mimpi berbanding melukis atau memfoto. justeru antara semua cara meluahkan rasa, cuma menulis yang saya bisa. dan antara catatan yang memenuhi lembar mimpi saya adalah berharap saya boleh membaca dengan baik. berharap bahawa andai suatu hari nanti saya diberi peluang menjadi seorang ummi, saya akan punya anak yang rajin menulis.
dan antara catatannya sewaktu muda adalah betapa dia lelah saat saya mengutil dia kerana bacaan nya yang tersalah-salah.
dan untuk catatan remajanya, adalah betapa dia bersyukur bahawa suatu masa dahulu dia pernah lelah.
dan sebagai penutup dia akan menulis bahawa dia sedang lelah mengajar perkara yang sama, yang disampaikan ummi kepada saya, yang disampaikan saya kepada dia, dan yang sedang dia sampaikan kepada anak kecilnya. sungguh, saya mahu itu. membaca kalamullah dengan baik dan menyampaikan kepada semua yang saya sayang dan kasih. sepenuh hati.

hari ini
sementelah hati leka membayangkan mimpi indah dan jari menari-nari. saya tersedar bahawa jam sudah tepat jam 9.20 dan saya masih punya 20 minit untuk bersiap ke kelas EvSe yang bakal dimulakan tepat jam 9.40.
till then. salam alaik :D






No comments:

Post a Comment