kalian yg sy hargai

tHe wOrLd aS i sEe iT, mY wOrLd aS i eXprEss iT

Monday, October 29

rindu tak?


i.
Lewat perbualan malam semalam, bila irah bercerita itu dan ini. Dan akhir sekali dengan suara perlahan, permata hati saya yang seorang itu berbisik perlahan.
Mah rindu baby tak?
Oh, tak rindu. Mah ada banyak kerja nak buat sampaikan mah tak sempat na rindu baby.
Mah buat ape je?
Hurm, pergi kelas, balik kelas, basuh baju, gosok baju, baca buku, banyak la sampai tak sempat nak rindu kat baby langsung, #senyum
Berubah sedikit muka dia mendengar usikan saya.
Sampai hati mah, baby tulis dalam diari tau yang i miss meemah.
Aku ketawa senang. sejujurnya sebelum aku ke sini sudah aku duga, dia yang pertama akan mengaku merindui aku. Justeru yang paling kecil antara permata hati saya Cuma dia dan ilah. Dan memang ilah takkan merendah hati sebegitu rupa mengatakan dia merindui saya. Kerna dia yang paling keras dalam menahan air mata berbeza dengan irah yang paling mudah mengekspresi rasa dengan airmata. Dan kalau difikirkan kembali memang antara kami 6 orang puteri ummibaba memang irah yang paling tenang dalam semua benda. Tenang menerima berita, tenang menahan sakit, tenang menahan marah, bahkan tenang saat perlu berebut seseuatu dengan ilah. Mungkin juga paling tenang dalam mengukir senyuman. Ah.

Berkisar tentang amcik yang masih paling degil antara semua. tidak sedikit pun dikhabar bahawa dia merindui saya. Ah, itu yang terbaik buat aku. Justeru kalau dia mudah mengungkap rindu, mungkin aku akan sedikit kaget dengan pergaulan beliau dengan orang lain di luar sana. Tapi saya dapat merasakan ungkapan rindu yang dia sampaikan lewat bicara bagaimana mahu menjawab soalan kelayakan itu ini, atau apa komik terbaik di indonesia, atau saat dia bersungguh bertanya tentang saluran tv di indonesia, atau saat dia bercanda mengatakan komputer saya dirumah sudah dimiliki sepenuhnya oleh dia. Saya dapat memahami bahasa rindu dia. Jangan risau amcik :)

Dan abang, dia yang paling yakin. Bahawa dia yang paling saya rindu antara semua. Tak perlu menanti saya untuk meluah kata, laju mulutnya akan berbicara,
apa yang kau paling rindu mah?
Ayam dalam reban?
Rabbit dalam sangkar?
Atau rumput belakang rumah?
Atau kau rindu aku?

Dan kerana ego seorang saya, saya akan menidakkan semua pernyataannya. Bahawa tidak sedikit pun saya merindui semua itu. Jauh di sudut hati, aku mengakui bahawa memang aku merindui mereka semua.

Sejauh ini sudah berjalan. Saya sudah menerima pengganti dalam semua perkara. Baik makanan yang saya telan setiap hari, rakanrakan untuk berkuliah, rakan untuk mendengar masalah, mahupun pembimbing yang hebathebat. Tapi takkan ada yang boleh mengganti telatah hana dan mamat. Dan sekarang mungkin juga telatah syafiq yang semakin petah belajar untuk berkata-kata. Mungkin?

Dan untuk baby irah yang menulis dalam diari bahawa dia merindui saya, ingin sekali saya sampaikan bahawa saya juga merindui dia, telatah dia bila takuttakut memohon pertolongan menyiapkan tugasan, mahupun takuttakut memohon izin untuk membaca bukubuku simpanan saya ataupun bila dia curicuri mahu tidur lewat kerana mahu ikut menonton siaran lewat malam yang tidak sesuai dengan jadual nya sebagai pelajar.
Mah rindu baby jugaklah. Takkan nak cakap depan orang yang mah rindu baby kan? #skype depan fahmi dan ameer memang stress =.=’

ii.
laisha dah, jejeh dah, amal dah, mamat pun dah. ipin je yg belum. awok dok rindu saye ke? :D


iii.
Ada yang menegur, perlu ke save contact number dalam phone guna nama penuh? Perlu. Dalam kebanyakan masa aku senang begitu, mengingati kalian dengan nama terbaik yang sudah dipilih ayahbonda dengan susahpayah.  Sebab tu saya lebih mengenali syafiq bukan snow, azim bukan joker, afif bukan black, fahmi bukan toke dan seterusnya. Tapi saya senang digelar meemah kerana itu nama mahal yang dcipta ummi. Manis kan?

No comments:

Post a Comment