kalian yg sy hargai

tHe wOrLd aS i sEe iT, mY wOrLd aS i eXprEss iT

Thursday, October 31

dah berminggu-minggu

dah berminggu-minggu mood untuk menelaah nota kuliah masih belum kembali,
test satu dah selesai katanya,

dah berminggu-minggu uspot universiti macam hidup segan mati tak mahu,
sedari sebelum aidiladha kalau tak silap aku,

jadi jangan salahkan aku kalau mood untuk bernota kuliah masih tak kunjung tiba,

oh ye, minggu lepas kami adun roti. senyum bangga, haha

Friday, October 25

of waktu kuliah

bismillah,

mulai minggu hadapan kita akan adakan kuliah dari jam 7 hingga 9 malam,
like seriously,
7 hingga 9 malam?
lecturer aku dr anis dan dr azis kot,
bukan dr param,

Sunday, October 20

smp upm

bismillah,

penat otak tgk pengumuman kt smp suruh kami repeat subjek bbi,
repeat bukan sebab gagal, tapi sebab muet aku bukan band 6.
orang atas suruh yang bawah kena angguk je

penat otak terubat bila tgk markah test ou,
aku perlu berusaha dua kali ganda,
sebab teringin nak salam dengan sultan dengan gelaran ijazah kelas pertama,
senyum

dah minggu 7 rupanya,
siap-siap untuk minggu presentation,

Wednesday, October 16

dia lupa

bismillah,

dia lupa,
ada perkara memang kena tebalkan muka.
tapi harap kita tak lupa,
dakwah bukan pada perkataan semata-mata,

Friday, October 11

amali hasilah : buat tauhu

Bismillahirramanirrahim
         Ini minggu ke lima. Minggu ujian untuk warga UPM. Dari pelajar, pensyarah hinggalah kepada staf sokongan, semua sedia maklum dengan kehadiran minggu lima. PKU penuh, Perpustakaan penuh, Bukit Ekspo pun penuh, Mines mungkin kosong. Er, mungkin lah. Haha
        Minggu kedua ber’eksperimen’ dengan soya. Kalau minggu yang sudah, kita bermain dengan buah nanas, minggu ni giliran untuk bermain dengan soya pulak. Dan bila bagitau kat ummi aku buat Tauhu masa amali, ummi terus mintak resipi.
       Rasa pelik pulak bila ummi mintak resipi dari aku. Sebenarnya, ummi memang suka bereksperimen dengan kacang soya. Buat tempe lah, buat TaufuFah lah, tapi tak pernah try buat Tauhu sendiri.
          Secara ringkas, cara nak buat TaufuFah dan Tauhu adalah sama dari segi bahan-bahan, cuma berbeza sikit dari segi teknik penyediaan. Untuk amali, kitorang gunakan beberapa formulasi yang berbeza. Tapi memandangkan dua kali amali, dua kali juga TaufuFah dan Tauhu kami antara yang terbaik, jadi tak seganlah nak share dengan ummi. Haha.

          Jadi, jomlah kita belajar buat tauhu.
          "Kenapa kena cuba buat Tauhu nieh?"
          "Oh, sebab rugilah tak cuba benda baru. Kbai."

        Untuk bahan asas, kita perlukan kacang soya, siako (aka  CaSO4), Tepung Jagung, Garam dan Air. Formulasi yang kami gunakan ialah :

Kacang Soya
1000 g
Air
5liter (anggaran)
Siako (aka  CaSO4)
30 g
Garam
10 g

Untuk Siako, kita boleh dapatkan dekat Kedai Bakery. Aku pernah tanya dekat Yummie Bakery, Bangi dan diorang ade jual Siako. Kalau lupa nama dia atau taktahu macamane nak pronounce, sebut je ubat tahu. InsyaAllah diorang faham apa yang korang mintak.
               
 Step by step pulak,



Rendam kacang soya dalam air lebih kurang 4 jam.
Lebih baik kalau rendam semalaman. Kenapa kena rendam? Sebab kacang soya kulit luar dia keras, jadi nak lembutkan kena rendam dan secara semulajadi kacang soya ade toksin yang boleh mengancam kesihatan kita, jasi bila kita rendam, secara tak langsung kita buat proses detoksifikasi atau buang toksin dia. Ye, nenek moyang kita dulu pun rendam sebab nak buang toksin, bukan sesaje rendam supaya lembut.


Kisar Kacang Soya beserta Air (1 kilo Soya dan 1 Liter Air). 
kalau dalam makmal, kami gunakan soya grinder, tapi ummi selalu pakai blender cili je boleh jugak. Cuma pastikan bersih betul-betul, taknak ada rasa lain pulak.
Cara kisar dia, amik soya sikit dan campur air sikit. Lepas betul-betul hancur, tuang dalam periuk yang dah dilapik dengan kain bersih. Tuang dalam periuk terus supaya boleh terus didihkan air soya dalam periuk. Lapik dengan kain sebab kita taknak hampas soya tercampur dengan air dia.
Kisar sikit-sikit sampai semua kacang soya dan air habis.

Perah Hampas Soya.
Guna kain yang bersih untuk perah hampas soya. Sebab soya kaya dengan protein jadi air soaya amat sensitif dengan kotoran. Kalau perlu, beli kain putih yang baru, didihkan dengan air panas. Lebih selamat. Kalau dekat kedai, nama kain nie cheese cloth, tapi kalau susah nak cari boleh je guna kain kotton yang biasa.

Cairkan dan Masak.
Cairkan maksudnya tambah air kedalam susu soya yang diperah tadi. Nisbah cairan yang kami gunakan adalah 1:10. Contoh, 1 cawan susu soya campur dengan 9 cawan air. Satu periuk susu soya campur dengan 9 periuk air. Lepas cairkan, kita masak campuran susu soya dan air sampai betul-betul mendidih dan tunggu selama 5 minit sebelum tutup api.
Sementara tunggu mendidih, kita boleh ambil bahan-bahan lain (Siako dan Garam) dan larutkan dalam air. Air dalam 250 hingga 500 ml cukup. Jangan cair sangat.

Campurkan Air Soya dan Bahan Lain.
Proses mencampur kena dibuat semasa air soya yang telah dimasak tadi masih panas dan kena betul-betul sebati. Untuk memudahkan proses ni, kami diarahkan untuk sediakan satu lagi periuk kosong dan letak bahan lain (siako dan garam yang dah larut dalam air tadi) dalam periuk tu. Kemudian, kita tuang air soya panas tadi kedalam periuk yang ada larutan bahan lain. Tuang macam buat teh tarik, jangan putus sebab takut tahu kita tak membeku dengan baik. Ini serius.

Biarkan sejuk.
Tunggu dalam 40 minit dan kita akan nampak air soya panas tadi dah mula membeku. Bukan sepenuhnya, tapi sikit je. Lebih kurang macam tekstur TaufuFah. Jangan langgar atau gerakkan periuk lepas kita tuang air soya panas tadi. Kalau tak, air soya kita takkan membeku dengan baik. Ok, kalau korang nak buat TaufuFah, korang boleh stop setakat ni je. Buat air gula, campur dengan Taufu dah boleh makan. Kalau sejukkan lagi sedap. Ohoi!


Pecahkan dan Tapiskan Air.
Tapi kalau nak buat tauhu, kita kena pecahkan struktur lembut yang terbentuk tadi. Kacau dengan senduk sampai struktur tadi hancur. Masa kita pecahkan struktur tadi, air akan keluar. Ambik tapis, keluarkan air tu daripada periuk. Cara dia, tekan tapis kedalam periuk dan air akan timbul keatas, ambik senduk dan keluarkan. Tak perlu keluarkan semua air tu, cukup dalam ¾ bahagian je. Tinggalkan ¼ dalam periuk.


 
Mould atau Acuan.
Tekstur yang hancur tadi, kita akan tuang dalam acuan tauhu. Kalau takde acuan tauhu, boleh ambik bekas yang berlubang atau bakul. Kreatif ye, kreatif. Kena yang berlubang sebab kita nak pastikan air yang masih tertinggal tadi boleh keluar melalui lubang tu. Sebelum tuang, pastikan acuan atau bakul yang kita guna dilapik dengan kain bersih. Boleh guna balik kain untuk perah hampas tadi. Kreatif ye, kreatif. Haha.
Tuang rata-rata kalau tak nanti tauhu kita tak padat.

Tekan.
Tekan acuan tadi dengan benda berat. Dalam makmal, kami gunakan periuk besar yang diisi dgn air. Pastikan semua bahagian acuan ditekan kalau tak nanti tauhu kita tak licin. Tekan dalam  15 hingga 20 minit daaaaannnnn kita dah dapat tauhu. Hohoho.
Kalau tak yakin, boleh je tunggu lagi lama. Tapi tak perlu lama sgt sebab tauhu kita  memang dah mengeras masa campur panas-panas dengan bahan lain tadi. Kita cuma nak bagi dia licin dan padat sebab tu kita buang air dia sikit dan tekan dengan benda berat.



  
Potong.
Kalau acuan tauhu sedia ada, kita dah ada saiz tertentu. Tapi kalau pakai acuan kreatif, kita kena potong sendiri. Boleh lah potong bentuk yang disukai. Barulah orang yang makan nanti tahu, kita buat tauhu tu sendiri. Errr, gurau.

Setakat tu jelah yang aku ingat cara nak buat Tauhu. 
Oh ye, kalau nak buat TaufuFah kena tambah tepung jagung dalam bahan lain. Dalam 30 g cukup. Jangan lupa buat air gula. Guna gula merah bukan gula Melaka. Tapi kalau campur sikit gula Melaka mungkin akan lebih sedap. Guna gula masak biasa pun boleh, tapi tak elok untuk kesihatan keluarga. Ehem.

Kalau kacang soya kita sikit, kita boleh kecilkan nisbah bahan-bahan lain.
Banyak ke boleh dapat kalau 1 kilo Kacang Soya?
Banyak sangat. Kitorang dapat dalam 65 ketul tauhu waktu amali haritu. Jadi kalau nak cuba buat, try bahagi kan bahan-bahan tadi kepada 4 bahagian. Mungkin akan dapat dalam 15 biji tauhu macam jual kat pasar tu.

Itu jelah yang ada dalam kepala setakat nie. Nak sambung balik study statistik. Gigihkan, update blog padahal esok test. Terima kasih daun keladi, lain kali aku sambung lagi. Lepas AidilAdha kitorang nak belajar buat mee pulak, mee kuning. Cool kan? Haha. Harap ummi saya tak jeles.
Till then, salam alaik.
Caucincau

"Menulis adalah satu daripada puluhan cara aku melepaskan lelah belajar sebenarnya."



Wednesday, October 2

amboi,
kerajaan membazir wang untuk hiburan k-pop,
kau membazir masa untuk tonton runningman ade kau kisah?
oh lupa,
kau mane perlu audit tahunan,

sadis sungguh

Tuesday, October 1

yuran semester 5

bismillah,

bank islam, bangi.
pecut sepantas yg mampu sebab nak kejarkan kelas pukul lima,
gap dua jam, tapi sempat jugak sesat.
sampai kat kaunter untuk mintak penyata akaun,
pakcik berkaca mata terpana,
yuran awak satu sem lebih dari seribu?
angguk jela yang mampu,
mahal kan harga ilmu?

nak minggu lima dah oi,
semua lecturer masuk kuliah untuk sembang pasal ujian je,
semput beta