kalian yg sy hargai

tHe wOrLd aS i sEe iT, mY wOrLd aS i eXprEss iT

Wednesday, December 25

bohong habaq hang

bismillah,

mana aku pergi, kau ada,
kalau tak ada pun, kau mahu tahu aku kemana,

kemana kau pergi, mahu aku ada sama,
kalau tak ada pun, kau mahu aku tahu kau dimana,

setiap hujung-hujung doa,
setiap hujung-hujung pinggan makanan,
setiap hujung-hujung minggu ujian,
nama kau yang selalu jadi teman,

bohong kalau aku tak rindu,
bohong kalau aku tak kecewa,
bohong kalau aku tak cemburu,
manusia berubah, jadi aku pun kena move-on lah,

tapi,
bohong habaq hang kalau aku tak rindu,

studyweek ni, aku lagi kuat dari selalu. ajaib sungguh. terima kasih ya allah.

kasih, sahabat, teman, mahupun sekadar kenalan alam maya,
ayuh, kita berjuang habis-habisan,
buktikan 14 minggu yang kita harung dengan segala susahpayah,
ayuhlah


Tuesday, December 24

jadi

bismillah,

jadi ada seseorang yang hampir setiap minggu sudi singgah ke sini,
 tapi hairan, dia tidak mengizinkan saya untuk singgah kesana,

mohon buka pintu, saya mahu masuk dan join sekaki untuk bergebang,

Sunday, December 22

luar kotak,

bismillah,

sem lima.
cabar diri untuk hidup di luar kotak,
buat yang takselalu buat, makan yang takselalu makan, tidur waktu orang lain tak tidur, errr.

dalam keriuhan dan kesibukan semalam,
yang paling menarik hati dan menancap pandangan mata,
adalah yang paling diam, tenang dan paling pantas tangan dalam bekerja,
"macamana dia boleh senyap eh?"
       "entah, sebab dia suka tulis kot,"
"hahaha,memang taklah"


dalam pertemuan seminggu lalu,
yang paling tersemat dihati adalah,
"Qad aflaha man Zakkaha"
sungguh bruntung orang yang menyucikan jiwanya itu, asy-syams,9
aku selalu pilih yang sebaliknya. alangkah.


"kau tahu mah, kucing tu dia jatuh dari tingkat empat, 
dia malayang jatuh, terhempas atas tanah, bangun, dan berlari macam biase balik,"
"peh,  kuat betul kucing tu kan?"


sepak, pijak dan kalau perlu lanyak habis-habisan,
ego mu,

sem lima,

bismillah,

masa aku rasa macam nak tolak tepi semua benda,
sebab tak terlarat nak menyusun satu persatu strategi kehidupan.
sebab tak terlarat nak meyakinkan semua orang begitu dan bukan begini,
kau  bangun dan cakap,
dia takpernah tinggalkan aku separuh jalan,
sebaris tu je. aku pegang sampai hari ini.
hairan, masa-masa penat, lelah, tak larat hatta untuk tersenyum sekalipun.
azimat kau buat aku rasa kembali kuat hatta untuk ubah dunia, heh. hiperbola sangat.

"janji dengan aku, kau takkan buat kat orang lain macamni,"
"maksud kau? menyayangi sepenuh hati?" senyum simpul.

"aku ikut kau jelah, boleh?"
"orait,"

"ape? ape? cuba citer sikit kat aku,"
"mohon jangan sibok,"

yang lembut, yang keras, yang menyambut, yang sekadar melempar pandang, yang sengaja buat tak endah, yang sayang sungguh-sungguh, yang mungkir janji, yang senyum dari tepi,
kau tahu kan,
hidup kita, bukan senyum semata,
islam, iman, adab harus yang pertama,
kau tahu kan?
oh, tapi kau selalu lupa

_________________________________________________________

yang kuat melayar bahtera rumahtangga, asamgaram bersaudara, 
sumpah aku cemburu buta,
allah berkati kalian hendaknya

Thursday, December 19

peh, peh dan peh,

bismillah,

rasa macam baru semalam rasa teruja dpt fonkol dari kak ira,
harini dah abes sem lima,

rasa macam baru semalam gosokkan baju sekolah adik-adik,
harini diorang dah pandai lilit shawl sendiri,

rasa macam baru semalam tertidur atas sofa,
baba angkat masuk bilik,
harini nak pelukbaba lama-lama pun macam segan je,

rasa macam baru semalam belajar jahit batu seremban dengan ummi,
harini dah kena jahit ituini sendiri,

rasa macam baru semalam teman ecah pergi toilet malam-malam,
harini dia dah berani jalan sendiri, lebih jauh dari aku,

rasa macam baru semala tunjuk abang itu ini,
karangan bahasa inggeris, matematik, tulis jawi,
harini geografi dunia dia lagi hebat dari aku,

masa dah jauh tinggalkan aku. takkan nak tetap macam ni,
berdiri pandang depan tengok orang lain jalan jauh,
bila nak mula berlari sama, genggam dunia, bukan dunia genggam kita,
____________________________________________________________________

sayonara jahiliyyah,
kalau dia member, takkan kau berani  nak tinggal dia,
dia ya allah, dia lah. yang makan sama, minum sama, 
tapi bila subuh dia tak kejut aku sama,
____________________________________________________________________

dia ya allah, dia lah. yang beri aku panadol, minyak angin, urut kalau lenguh-lenguh badan,
tapi bila hati aku sakit. agama dia, dia taknak kongsi dengan aku,
masih belum kuat nak sampaikan pada yg bukan islam, 
____________________________________________________________________

aku faham,
setiap lirikan manja, senyum mengada, madah berhelah,
aku faham,
sebab satu dari ribuan 'ujian' yg dianugerah tuhan pada ku,
adalah,
aku faham,
dan aku faham apa yang orang lain tak faham,
kau,
tak faham kan?
haha

____________________________________________________________________

last,
aku kat sini je,
tengok dari jauh,
bila kau perlu, 
aku masih disini, 
tak pergi manapun,
aku manade motor, haha

Wednesday, December 18

bismillah,

 "banyak jalan yang luas terbentang,
      yang kau pilih jalan yang bersimpang,"

benda senang, kita aku selalu pilih jalan yang susah,
kengkonon nak cabaran, esok lusa bila dah terduduk baru rasa macam, pffffttttt

*jalan bersimpang
ost kl gangster,


bismillah,

tak boleh tipu,
aku memang dah hands-up.
takkan setiap malam kena merayu untuk tutup lampu,

last2. aku yang tercangak-cangak tunggu bas,

Monday, December 2

ihfazillah, yahfazka

bismillah,
sejak akhir-akhir ini ramai yg berkeluh-kesah.
aku satu dari ribuan itu,

menyakinkan orang lain bahwa esok masih ada adalah paling payah,
perlahan-lahan pujuk, baik dengan sentuhan mahupun sekadar kata-kata,

aku semakin agresif setiap hari,
entah ke mana hilangnya kekuatan untuk melakukan yg terbaik,
sayang susah nak ungkap, benci susah nak lindung,
aku tak tahu.

berharap untuk melakukan sesuatu,
tapi tak mampu,

aku tak pergi manapun, dekat sini-sini je,
bila kau perlu aku datang,
percayalah

ihfaillah, yahfazka.
jagalah Allah, dia akn menjagamu.
baca ulang-ulang. kalau kau faham betul-betul betapa Dia sayang kt kita,
kau sayang aku, aku akan sayang kau.
sebenarnye, Dia tak perlu kan kita,
kita yang perlu kan Dia.
kan?