kalian yg sy hargai

tHe wOrLd aS i sEe iT, mY wOrLd aS i eXprEss iT

Friday, February 28

of internship lagi

bismillah,

pejam celik dah dua minggu aku berLI kat sini.
aku buat praktikal kat IPPH kependekan dari Institut Penyelidikan Produk Halal.
kebanyakan warga disini menerima geran untuk menjalankan penyelidikan. jadi, peranan aku lebih kepada membantu penyelidik untuk menjalankan penyelidikan. ha, acano tu?
pendekkan cerita, aku kena cari sebanyak mungkin yang aku mampu tentang tajuk penyelidikan yang diberi. dan kemudian, bantu bahagian makmal. sediakan sampel, analisis, dan catat data. dalam bebanyak yg aku senaraikan tu, aku baru buat satu je. kumpul maklumat. baca jurnal lah. pendekkan cerita.
sejujurnya, aku teringin nak masuk industri makanan. sebab aku teringin nak rasa ada small medium enterprise sendiri. jadi aku boleh tahu selok -belok tentang nak run company. tapi xde rezeki. ada seorang pelajar master kat sini tanya,
"memang awak mohon ke nak buat LI kat sini."
"ak ah, memang mohon, tapi bukan first choice lah."
"oh, second choice lah?"
"tak, yang ke sepuluh kot. ekeke. *ok, gurau"

Tujuan aku mencatat ni sebenarnya bukan apa. sejak dua menjak ni ramai pulak kengkawan yg tanya, kenapa dah tak nampak kt kolej?
amboi, macam lah penting sangat aku ni.
sbenarnye, sepanjang LI aku duduk kt luar, xduduk dalam kolej.
Kenape?
-oh, Saje.
Tak Mahal ke duduk luar?
-tak, kalau duduk rumah ayahandabonda sendiri.
Abes tu, yuran kolej camne?
-ambik surat MLK (Menginap Luar Kampus)kt kolej dan kau akan dapat pengecualian untuk bayar yuran kolej untuk sem tu. sem tu je tau. sem lain, kena uruskan surat lain pulak.
Kalau dh keluar kolej, tak susah ke nak masuk balik?
-itu lepas habis LI baru aku boleh jawab. haha

ah, kesimpulannya untuk hadek-hadek yg sibuk tanya tentang kehadiran aku. janganlah merindukan aku disini. habis gugur bulu mata beta. tahu tak?
ohoi :D

till then,
salam alaik

4 comments:

  1. assalamualaikum.. maaf bertanya. Boleh saudari cerita dgn lebih lanjut pengalaman saudari ber'intern' di IPPH? Sy pun sedang survey2 tempat utk LI ni :') masih keliruuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam, adik dari bidang apa ye? boleh email, nnt saya terangkan dengan lebih jelas.
      meemabag@gmail.com

      Delete
  2. assalamualaikum..
    sy diterima buat intern di LAPSAH,IPPH pada 19/6/16 ni. boleh kongsi2 pengalaman x? macam mana intern kat situ. apa bersedian perlu sy buat. huhu

    eksaited dlm masa yg sama berdebar. x)

    fb(shahida aisha)

    ReplyDelete